Abstract
The contemporary digital narratives are the focus of this paper. The evolution of the concept of “opened monads” – the mainly subject in discussion – will be portrayed since it was still connected to journalistic reporting in the web, arriving to the field of arts. The horizontal structure of the “opened monads” model is an important point to the understanding of its positions in contemporary communications, once it is no longer the one called “mass media”, but the one assuming new aspects, even establishing new connections with other areas. In this case, the connection with arts, under the technology bias, is a possible interface. In its methodology, there is a theoretical investigation, but maintaining its link with the applied part, with examples of existing work, work in progress or work that is still on going.
References
ALZAMORA, Geane; TÁRCIA, Lorena. Convergência e transmídia: galáxias semânticas e narrativas emergentes em jornalismo. Brazilian Journalism Research, v.8, n.1, p. 22-35, 2012. Available at: http://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/401
Accessed on: 17 jul. 2013.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas. Tradução: Sérgio Paulo Roaunet. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: ADORNO, Theodor, et al. Teoria da cultura de massa. Introdução, comentários e seleção de Luiz Costa Lima. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990. p. 205-240.
BORGES, Jorge Luis. Obras completas de Jorge Luis Borges (4 volumes). São Paulo: Globo, 1998-1999.
CANAVILHAS, João. Webjornalismo: da pirâmide invertida à pirâmide deitada. Covilhã, Portugal: Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. Labcom/Universidade da Beira Interior, 2006. Available at: http://bocc.ubi.pt/pag/ canavilhas-joao-webjornalismo-piramide-invertida.pdf. Accessed on: 20 jun. 2009.
FERRARI, Pollyana. Jornalismo digital. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2004.
FORD, Sam. Transmedia Journalism: A Story-Based Approach to Convergence. In: Convergence Culture Consortium, 2007. Available at: http://www.convergence culture.org/weblog/2007/04/transmedia_journalism_a_storyb.php. Accessed on: 04 jun. 2010.
GOMEZ, JEFF. Pergunta: Esse modelo de narrativa transmídia storytelling pode ser aplicado ao jornalismo? Você conhece algum caso? In: Tá Rolando, 2010. Available at: http://blogs.redeglobo.globo.com/tarolando/2010/02/05/pergunta-pergunta-esse-modelo-de-narrativa-transmidia-storytelling-pode-ser-aplicado-ao-jornalismo-voce-conhece-algum-caso/. Accessed on: 04 jun. 2010.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Tradução: Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Tradução: Maria Luísa X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
LEIBNIZ, G. W. Von. Monadologia. Col. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural. 1983.
LEMOS, André. Mídia Locativa e Territórios Informacionais. In: ARANTES, Priscila; SANTAELLA, Lucia (Org.). Estéticas Tecnológicas. Novos Modos de Sentir. São Paulo: EDUC/SP, 2008. p. 207-230.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução: Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001.
PERNISA JÚNIOR, Carlos; ALVES, Wedencley. Comunicação digital: jornalismo, narrativas, estética. Rio de Janeiro: Mauad X, 2010.
PERNISA JÚNIOR, Carlos; ALVES, Wedencley. Mônada aberta: verticalidade e horizontalidade no jornalismo na web. In: Anais – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação – XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Curitiba, PR – 4 a 7 de setembro de 2009. CD-ROM. 2009.
PERNISA JÚNIOR, Carlos. Artes e comunicações em convergência: a questão das narrativas na era digital. In: Anais – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação – XIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste – Rio de Janeiro – 7 a 9 de maio de 2009. CD-ROM. 2009a.
PERNISA JÚNIOR, Carlos. Jornalismo Transmidiático ou Multimídia? In: Anais – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação – XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Caxias do Sul, RS – 2 a 6 de setembro de 2010. CD-ROM. 2010a.
PERNISA JÚNIOR, Carlos. A mônada aberta nas narrativas contemporâneas: uma investigação. In: Anais – IV Simpósio Nacional ABCiber – Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura – Rio de Janeiro, RJ – 1, 2 e 3 de novembro de 2010. CD-ROM. 2010b.
PERNISA JÚNIOR, Carlos. Narrativas contemporâneas: comunicação e arte em tempo de convergência. In: Anais – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação – XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Curitiba, PR – 4 a 7 de setembro de 2009. CD-ROM. 2009b.
SANTAELLA, Lucia. Por que as comunicações e as artes estão convergindo? São Paulo: Paulus, 2005.
SCOLARI, Carlos Alberto. Transmedia storytelling: más allá de la ficción. 2011. Available at: http://hipermediaciones.com/2011/04/10/transmedia-storytelling-mas-alla-de-la-ficcion/. Accessed on: 17 jul. 2013.
SCOLARI, Carlos Alberto. Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Brandingin Contemporary Media Production. International Journal of Communication 3, 2009. p. 586-606.
SHANNON, C; WEAVER, W. The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press, 1962.
SODRÉ, Muniz; FERRARI, Maria Helena. Técnica de reportagem: notas sobre a narrativa jornalística. São Paulo: Summus, 1986.
TARDE, Gabriel. Monadologia e Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2003.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.