Abstract
The aims of this article is to identify the elements that make the photographic image a narrative space that operates cultural codes that encloses their repertoire in order to compose interactional ways that define the experience of seeing suffering. We assume that the suffering body brought by the journalistic photograph, in the images here analyzed, do not really implies exploring forms of submission of the look to compassion, but invites to search some indications of resistance, subjectivation and revelations that can evidence how people photographed find ways to difficult the elaboration of subtitles to their faces and bodies creating dissonances and dissensus between their “appearance” and the narrative register (visual and verbal) of its exposition.References
BARCELOS, Janaina Dias. Fotojornalismo: Dor e Sofrimento. Estudo de caso do World Press Photo of the Year 1955-2008, 2009. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade de Coimbra, Coimbra, 2009.
BOLTANSKI, Luc. Distant suffering: morality, media and politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
COURTÉS, J.; GREIMAS, A.J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.
DIDI-HUBERMAN, George. Coisa pública, coisa dos povos, coisa plural. In: NAZARÉ, Leonor; SILVA, Rodrigo (Org.). A República por Vir: Arte, Política e Pensamento para o Século XXI. Lisboa: Fondation Calouste-Gulbenkian, 2011, p.41-70.
FREUND, Gisele. La fotografia como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1977.
GONÇALVES, Sandra. Por uma fotografia menor no jornalismo diário contemporâneo. Revista E-Compós, Brasília, vol.12, n. 2, maio-agosto 2009.
HUSSAK, Pedro. Rancière: a política das imagens. Princípios, v.19, n.32, 2012, p.95-107.
LEDO, Margarita. Documentalismo fotográfico. Madrid: Cátedra, 1998.
MARQUES, Ângela. Política da imagem, subjetivação e cenas de dissenso. Discursos Fotográficos, v. 10, p. 61-86, 2014.
MAUAD, Ana Maria. O olho da história: fotojornalismo e história contemporânea. ComCiência Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. Disponível em http://www.comciencia.br/reportagens/memoria/12.shtml. Acesso em 20 janeiro 2013.
MENDONÇA, Carlos Magno Camargos; BIONDI, Angie. Dublê de corpo: a retórica do sofrimento no fotojornalismo. Contracampo (UFF), v. 22, p. 16-30, 2011.
MOUILLAUD, Maurice; PORTO, Sérgio Dayrell (Org). O jornal: da forma ao sentido. 2ª ed. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1997.
PELBART, Peter Pál. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.
PEREIRA, Carolina Sá Carvalho. O sofrimento em imagens: uma história entre a fotografia e a política, 2008. Dissertação (Mestrado em Comunicação) Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
PICADO, Benjamim. A Ação e a Paixão que se Colhem num Rosto: pensando os regimes de discurso do retrato humano no fotojornalismo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, 284-299p., 2009.
_________________. Sentido visual e vetores de imersão: regimes plásticos da implicação do espectador nas formas visuais do fotojornalismo. Revista Galáxia, São Paulo, n.22, 53-66p., dez. 2011.
RANCIÈRE, Jacques. Le Partage du Sensible: esthétique et politique. Paris: La Fabrique éditions, 2000.
RANCIÈRE, Jacques. Le travail de l’image. Multitudes, n.28, 2007, p.195-210.
RANCIÈRE, Jacques. El teatro de imágenes. In: AAVV, Alfredo Jaar. La política de las imágenes. Santiago de Chile: Editorial Metales pesados, 2008, p.69-89.
RANCIÈRE, Jacques. Política de Pedro Costa. In: Cem Mil Cigarros – os filmes de Pedro Costa. Lisboa: Orfeu Negro, 2009, p.53-63.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SOUSA, Jorge Pedro. Uma histórica crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó: Argos, 2004.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
VILCHES, Lorenzo. Teoria de la imagem periodistica. Bercelona: Paidós, 1993.
ZELIZER, Barbie. About to die: how new images move the public. Oxford University Press, 2010.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.