Abstract
This paper is a review of the historical development of the concept of photojournalism. It presents thoughts on the field without trying to reconcile the differences or invalidate established ideas on the singularity of photojournalism knowledge and performance as it is connected to professional ethos or media norms. The conclusion was drawn that photojournalism is constituted as an object of theoretical discussion whose revision requires effort from the researcher to understand much of what is said about the field while the professionals within in the practice itself arm themselves with arguments against amateurs and their growing intervention in media. The bricolage which is presented, inspired by Lévi-Strauss, was formed with “what was at hand”; meaning a good part of its construction came from the remains of previous constructions (LÉVY-STRAUSS, 1989, p. 32-38).O presente trabalho faz uma revisão do conceito de fotojornalismo em sua trajetória histórica. Expõe-se um pensamento sobre o campo, sem a pretensão de aplainar diferenças ou subjugar as ideias formuladas sobre a singularidade do saber e do fazer fotojornalístico vinculados ao ethos profissional ou à normatividade das mídias. Conclui-se que o fotojornalismo se configura em objeto de disputa teórica cuja revisão exige, por parte do pesquisador, um esforço em entender que muito se diz sobre o campo enquanto na prática os profissionais se armam de argumentos frente aos diletantes e sua crescente interferência nas mídias. A bricolagem apresentada, sob inspiração de Lévi-Strauss, foi formada com “aquilo que se tem à mão”, sendo boa parte dessa construção proveniente do que restou de construções anteriores (LÉVY-STRAUSS, 1989, p. 32-38).
Este artículo revisa el concepto de fotoperiodismo en su trayectoria histórica. Expone un pensamiento sobre el campo, sin pretensión de suavizar las diferencias o subyugar las ideas formuladas sobre la singularidad del saber y del hacer fotoperiódico relacionados con el ethos profesional o la normatividad de los medios de comunicación. Se concluye que el fotoperiodismo está configurado en objeto de disputas teóricas cuya revisión requiere, por parte del investigador, un esfuerzo por entender que se habla mucho el campo, mientras que en la práctica los profesionales estan llenos de argumentos bajo a los diletantes y su creciente interferencia en los medios de comunicación. La bricolage presentada, bajo la inspiración de Levi-Strauss, se formó a "lo que está a la mano", y gran parte de esta construcción de lo que quedó de las construcciones anteriores (LÉVY-STRAUSS, 1989, p. 32-38).
Photojournalism: Diverse Concepts, Uniform Practices
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