New Environments, Same Jobs: The Role of Professional Journalism Stimulating Debate on Elections Across Social Media Networks
PDF (English)
PDF (PT) (Português (Brasil))

Palabras clave

Political journalism
Election coverage
Social network sites
2014 Elections
Public Opinion

Cómo citar

Carvalho, F. C. de, & Mitozo, I. B. (2016). New Environments, Same Jobs: The Role of Professional Journalism Stimulating Debate on Elections Across Social Media Networks. Brazilian Journalism Research, 12(3), 74–97. https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.915

Resumen

Taking into account the new configurations of online communication between traditional journalism and its readers, this study analyzes how Internet users reacted to posts on the official Facebook pages of eleven Brazilian newspapers when they published news about the 2014 presidential elections. This analysis will focus on comments on posts that mentioned at least one of the main candidates (Aécio Neves, Dilma Rousseff, and Marina Silva/Eduardo Campos). Two variables were considered: the format of the comments and their justification. A quantitative content analysis methodology was used, and statistical tests pertinent to categorical data were applied. Results showed that the main formats used for comments were criticism and praise of the candidates, also the most common justification was one “of position”, especially when the praise format was chosen, which allows us to characterize Brazilian electors as supporters, given the polarization in the campaign.

https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.915
PDF (English)
PDF (PT) (Português (Brasil))

Citas

ALBUQUERQUE, A. Um outro 'quarto poder': imprensa e compromisso político no Brasil. Contracampo, Rio de Janeiro, n.4, p. 23-57, 2000.

BARROS, S.A.; CARREIRO, R. A discussão pública e as redes sociais online: os comentários de noticias no Facebook”. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, Rio Grande do Sul, v. 17, n.2, p. 175-185, 2015.

BAUER, M. W. Análise de Conteúdo Clássica: Uma Revisão. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Eds). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um Manual prático. 11ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013, p.189-217.

BRAGA, J. L. A Sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica de mídia. São Paulo: Paulus, 2006.

BRUGNAGO; CHAIA, V. A nova polarização política nas eleições de 2014: Radicalização ideológica da direita no mundo contemporâneo do Facebook. Aurora: Revista de arte, mídia e política, São Paulo, v. 7, n.21, p. 99-129, 2014.

BRUNS, A. The practice of news blogging. Uses of Blogs. New York: Peter Lang, p. 11-22, 2006.

CERVI, E. U. Como os webleitores do ‘Portal Estadão’ comentaram a eleição de Dilma Rousseff em 2010: uma discussão sobre os participantes do debate público em campanhas eleitorais nos novos meios de comunicação. Explanans, México, v.2, n.1, p. 75-99, 2013.

CERVI, E. U. A Análise de Dados Categóricos em Ciência Política: Uso de testes estatísticos em tabelas de contingência com fontes secundárias de dados. Curitiba: PPGCP/UFPR, 2014a.

CERVI, E. U. Eleições Casadas, Votos Solteiros e PT em Namoro Eleitoral com PSDB: Uma descrição da Tendência de Polarização das Eleições Presidenciais entre 1994 e 2014. Em Debate, Belo Horizonte, v.6, n.6, p. 25-46, 2014b.

GOMES, W.; FERNANDES, B.; REIS, L.; SILVA, T. ‘Politics 2.0’: a campanha on-line de Barack Obama em 2008. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 17, n. 34, p. 29-43, 2009.

JENSEN, J.L. Virtual democratic dialogue? Bringing together citizens and politicians. Information Polity, n.8, p. 29-47, 2003.

KNEWITZ, A.; JACKS, N. Reconfigurações nas práticas de leitura de notícias: como convivem o jornalismo impresso e o digital. In: SILVA, G.; KUNSCH, D.; BERGER, C.; ALBUQUERQUE, A. (Eds.). Jornalismo Contemporâneo: figuras, impasses e perspectivas. Salvador/Brasília: Edufba/Compos, 2011, p. 205-224.

MANIN, B. As Metamorfoses do Governo Representativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v.10, n.29, 1995.

MITOZO, I.B.; MASSUCHIN, M.G.; CARVALHO, F.C. de. Características do debate político-eleitoral no Facebook: Os comentários do público em posts jornalísticos nas eleições presidenciais de 2014. In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM COMUNICAÇÃO E POLÍTICA (COMPOLÍTICA), 6, 2015, Rio de Janeiro. Anais do VI Encontro da COMPOLITICA, Rio de Janeiro: COMPOLÍTICA, 2015, v.1, p. 1-23. Avaible on: http://www.compolitica.org/home/wp-content/uploads/2015/04/GT4-Mitozo-Massuchin-e-Carvalho.pdf. Access on: May 30 2016.

PARK, R. A notícia como forma de conhecimento. In: BERGER, C. and MAROCCO, B. (Eds,). A era glacial do jornalismo: teorias sociais da imprensa. Porto Alegre: Sulina, 2008. v.2, 2008, p. 51-70.

PORTO, A. Enquadramento da Mídia e Política. In: RUBIM, A. (Ed.). Comunicação e política: conceitos e abordagens. Salvador: Edufba, 2004, p. 73-104.

ROSSETO, G.P.; CARREIRO, R.; REIS, L. Conversação política no Facebook: um estudo sobre a crise da água no Brasil. In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM COMUNICAÇÃO E POLÍTICA (COMPOLÍTICA), 6, 2015, Rio de Janeiro. Anais do VI Encontro da COMPOLITICA, Rio de Janeiro: COMPOLÍTICA, 2015, v.1, p. 1-21. Avaible on: < http://www.compolitica.org/home/wp-content/uploads/2015/04/GT4-Rossetto-Carreiro-e-Reis.pdf>. Access on: May 15 2016.

SAMPAIO, R.C.; MAIA, R.C.; MARQUES, F.P.J. Participação e deliberação na internet: um estudo de caso do Orçamento Participativo Digital de Belo Horizonte. Opinião Pública, Campinas, v.16, n.2, p. 446-477, 2010.

SHOEMAKER, P.; VOS, T. Teoria do gatekeeping: seleção e construção da notícia. Porto Alegre: Penso, 2011.

STROMER-GALLEY, J. Online interaction and why politicians avoid it. Journal of Communication, v. 50, n.4, p. 111–132, 2000.

THURMAN, N. Journalism, gatekeeping and interactivity. In: COLEMAN, S.; FREELON, D. (Eds.). The Handbook of Digital Politics. Cheltenham, UK: Edgward Elgar, 2015, p. 357-374.

TRIBUNAL SUPERIOR ELEITORAL. Informações sobre as eleições - Eleições 2014. 2015. Avaible on: < http://www.tse.jus.br/eleicoes/eleicoes-anteriores/eleicoes-2014/eleicoes-2014 >. Access on: May 2 2016.

TRIBUNAL SUPERIOR ELEITORAL. Partidos e candidatos têm de respeitar prazo de um ano para concorrer em 2014. 2013. Avaible on: < http://www.tse.jus.br/imprensa/noticias-tse/2013/Maio/partidos-e-candidatos-tem-de-respeitar-prazo-de-um-ano-para-concorrer-em-2014>. Access on: May 2 2016.

WEBER, M. H.; COELHO, M.P. Entre jornalismos e poderes. In: SILVA, G.; KUNSCH, D.; BERGER, C.; ALBUQUERQUE, A. (Eds.). Jornalismo Contemporâneo: figuras, impasses e perspectivas. Salvador/Brasília: Edufba/Compos, 2011, p. 51-78.

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.