Résumé
The objective of this paper is to analyze the changes that took place in a radiophonic context in the face of a scenario of media convergence, which is linked to economic, social and productive transformations. As a theoretical basis, two basic concepts were used: media convergence, in its multidimensional approach (Fidler, 1997; Jenkins, 2009) and the journalism theory of Newsmaking (Wolf, 1997; Pena, 2005). The empirical basis used for the analysis was composed of nine semi-open interviews with current and former journalists from CNB-Curitiba. As a main result, it was identified that the productive changes are driven not only by the insertion of digital technologies in the daily routine, but also by economic and political interests, which interfere considerably in the practice of these professionals.O trabalho aqui exposto tem por objetivo analisar as mudanças ocorridas em âmbito radiofônico frente a um cenário de convergência de meios, que está atrelado a transformações econômicas, sociais e produtivas. Como base teórica, foram utilizados dois conceitos base: o da convergência midiática, em sua abordagem multidimensional (Fidler, 1997; Jenkins, 2009) e o da teoria jornalística do Newsmaking (Wolf, 1997; Pena, 2005). A base empírica utilizada para a análise é composta por nove entrevistas semiabertas, realizadas com atuais e antigos jornalistas da emissora CNB-Curitiba. Como principal resultado, foi identificado que as mudanças produtivas são impulsionadas não apenas pela inserção de tecnologias digitais na rotina diária, mas também por interesses econômicos e políticos, que interferem consideravelmente na prática destes profissionais.
El trabajo realizado tiene como objetivo evaluar los cambios ocurridos en el ambito radiofónico ante una realidad de convergencia de medios, que se vincula a las transformaciones económicas, sociales y productivas. Como base teórica, se utiliza los conceptos básicos: de la convergencia mediática, en su abordaje multidimensional (Fidler, 1997; Jenkins, 2009) y la teoría periodística del Newsmaking (Wolf, 1997; Pena, 2005). La base empírica utilizada para el análisis está compuesta por nueve entrevistas semiabiertas, realizadas con actuales y antiguos periodistas de la emisora CBN-Curitiba. Entre los principales resultados, se identifica que los cambios productivos son impulsados no sólo por la inserción de tecnologías digitales en la rutina diaria, sino también por intereses económicos y políticos, que interfieren considerablemente en la práctica de estos profesionales.
Références
Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo: 70.
Cebrián Herreros, M. (2008). La Radio en Internet: de la ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. Buenos Aires: La Crujía.
Duarte, J. (2015). Entrevista em profundidade. In J. Duarte, A. Barros (Eds.), Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação (pp. 62-83). São Paulo: Atlas.
Ferraretto, L. A. (2010). O rádio e as formas do seu uso no início do século XXI: uma abordagem histórica. In A. F. Magnoni, J. M. Carvalho (Eds.), O Novo Rádio – Cenário da Radiodifusão na Era Digital (pp. 19-54). São Paulo: Senac.
Ferraretto, L. A. (2015). Uma proposta metodológica para pesquisar a história do rádio no Brasil. In J. M. Melo, N. Prata (Eds.), Radialismo no Brasil: cartografia do campo académico (itinerário de Zita, a pioneira) (pp.135-151). Florianópolis: Insular.
Ferraretto, L. A., Kischinhevsky, M. (2010). Rádio e convergência: uma abordagem pela economia política da comunicação. Revista FAMECOS, 17, pp. 173-18. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8185
Ferreira, P. A., Monteiro da Luz, C. R., Maciel, I. M. S. (2015). As redes sociais como fonte de informação: uso do WhatsApp como ferramenta de apuração da notícia. Trabalho apresentado no Intercom. Rio de Janeiro, v. 1. Retrieved from http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/resumos/R10-3508-1.pdf.
Fidler, R. (1997). Mediamorfosis: compreender los nuevos medios. Buenos Aires: Granica.
Figaro, R. (2013) Perfis e Discursos de Jornalistas no Mundo do Trabalho. In R. Figaro, C. Nonato, R. Grohmann (Eds.), As mudanças no mundo do trabalho do jornalista (pp. 7-137). São Paulo: Salta.
Franciscato, C. E. (2014). Inovações tecnológicas e transformações no jornalismo com as redes digitais. Revista GEINTEC: gestão, inovação e tecnologias, 4, pp. 1329-1339.
Jenkins, H. (2009). Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph.
Kischinhevsky, M. (2008). Amigo ouvinte, o locutor perdeu o emprego: considerações sobre o processo de automação nas rádios FM do Rio de Janeiro. EPTIC OnLine (Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación), X, pp. 1-13. Retrieved from https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/205/
Kischinhevsky, M. (2013). Convergência nas redações: mapeando os impactos do novo cenário midiático sobre o fazer jornalístico. In C. Rodrigues (Ed.), Jornalismo On-line: modos de fazer (pp. 57-74). Rio de Janeiro: PUC/RJ.
Kischinhevsky, M. (2016). Rádio e Mídias Sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.
Maia, B. (2017a) O Processo de Convergência no Radiojornalismo: transformações profissionais na rádio CBN-Curitiba (Master Thesis). Universidade Federal do Paraná. Curitiba. Retrieved from https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/47272
Maia, B. (2017b). As Transformações no Ethos do Jornalista: a reformulação dos valores profissionais perante um cenário de convergência. Trabalho apresentado no 15o Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. São Paulo, v. 1. Retrieved from http://sbpjor.org.br/congresso/index.php/sbpjor/sbpjor2017/paper/view/522.
Marcondes Filho, C. (2009). Ser Jornalista: o desafio das tecnologias e o fim das ilusões. São Paulo: Paulus.
Meditsch, E. (2001) O rádio na era da informação: teoria e técnica do novo radiojornalismo. Florianópolis: Insular.
Negroponte, N. (1995). A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras.
Pena, F. (2005). Teorias do Jornalismo. São Paulo: Contexto.
Pool, I. S. (1983). Technologies of freedom. Cambridge: Harvard University Press.
Quadros, C. I., Godoy, E. R. (2005). Crise do Radiojornalismo em Curitiba. Paper presented at the III Encontro da Rede Alcar, 2005, Novo Hamburgo, v.1. Retrieved from: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/3o-encontro-2005-1.
Rüdiger, F. (2013). As teorias da cibercultura: perspectivas, questões e autores. Porto Alegre: Sulina.
Salaverría, R., Negredo, S. (2008). Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90.
Traquina, N. (2012). Teorias do Jornalismo: porque as notícias são como são. Florianopólis: Insular.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.