RESEARCHING THE INFLUENCE OF THE CREOLIZED MEDIA TEXTS ABOUT PERSONS WITH DISABILITIES ON THE RECIPIENTS
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Mots-clés

Creolized text
People with disabilities
Recipient

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Olga, P., & Kuryliak, V. (2021). RESEARCHING THE INFLUENCE OF THE CREOLIZED MEDIA TEXTS ABOUT PERSONS WITH DISABILITIES ON THE RECIPIENTS. Brazilian Journalism Research, 17(1), 178–201. https://doi.org/10.25200/BJR.v17n1.2021.1296

Résumé

ABSTRACT – This research is dedicated to the investigation of the influence that the creolized media texts about persons with disabilities exert on the recipients, with an emphasis on the biological, socio-psychological, and media components. The author’s definition of the notion of “creolized media text” was suggested based on a comprehensive study of the papers dealing with the topic of “creolization”. The main task of creating creolized media texts was described, in their verbal and iconic components and attempt to have a positive emotional influence on the readers. The survey revealed the following: within the biological block, the respondents aged from 16 to 19 are more distant from persons with disabilities, perceiving them with a certain disgust, while the respondents aged from 20 to 23 tend to be more tolerant. According to the analysis of the socio-psychological block, the respondents understand that persons with disabilities have every right to be productive members of society; however, they are not ready for direct communication and collaboration. Nevertheless, the analysis of the media block results showed a positive tendency in attitudes toward persons with disabilities owing to journalistic texts, which combine images and text. Therefore, the use of creolized media texts promotes a positive tendency and changes in improving the attitudes of persons without disabilities regarding persons with disabilities in Ukraine.

RESUMO – Esta pesquisa é dedicada à investigação da influência que os textos midiáticos “criolizados” relacionados às pessoas com deficiência exercem sobre os receptores, com ênfase nos componentes biológicos, sociopsicológicos e midiáticos. A própria definição do autor da noção de “texto midiático criolizado” foi sugerida com base em um estudo abrangente dos artigos que tratam do tema da “criolização”. A principal tarefa da criação de textos mediáticos “criolizados” foi descrita nos seus componentes verbais e icônicos e na tentativa de ter uma influência emocional positiva sobre os leitores. A pesquisa revelou o seguinte: dentro do bloco biológico, os pesquisados entre 16 e 19 anos estão mais distantes das pessoas com deficiências, percebendo-as com certa repulsa, enquanto os pesquisados entre 20 e 23 anos tendem a ser mais tolerantes. De acordo com a análise do bloco sociopsicológico, os pesquisados compreendem que pessoas com deficiência têm todo o direito a serem membros produtivos da sociedade; contudo, elas não estão preparadas para a comunicação e colaboração diretas. Apesar disso, a análise dos resultados dos bloqueios mediáticos mostrou uma tendência positiva nas atitudes em relação às pessoas com deficiência devido aos conteúdos jornalísticos, que combinam imagens e textos. Assim, a utilização de textos mediáticos “criolizados” promove uma tendência positiva e mudanças na melhoria das atitudes das pessoas sem deficiência em relação às pessoas com deficiência na Ucrânia.

RESUMEN – Esta investigación está dedicada al estudio de la influencia que ejercen en los receptores los textos mediáticos creolizados relativos a las personas con discapacidad; con énfasis en los componentes biológicos, sociopsicológicos y mediáticos. La definición del autor de la noción de “texto mediático creolizado” se propone sobre la base de un estudio comprensivo de los artículos que tratan el tema de la “creolización”. Se describe la principal tarea en la creación de textos mediáticos creolizados, considerando sus componentes verbales e icónicos, así como el intento de ejercer una influencia emocional positiva en los lectores. La encuesta reveló lo siguiente: dentro del bloque biológico, los encuestados de 16 a 19 años están más distantes de las personas con discapacidad, percibiéndolas con cierto disgusto, mientras que los encuestados de 20 a 23 años tienden a ser más tolerantes. Según el análisis del bloque sociopsicológico, los encuestados entienden que las personas con discapacidad tienen todo el derecho a ser miembros productivos de la sociedad; sin embargo, consideran que no están preparadas para la comunicación y la colaboración directas. Por otro lado, el análisis de los resultados de los medios de comunicación mostró una tendencia positiva en las actitudes hacia las personas con discapacidad, debido a que los textos periodísticos combinan imágenes y texto. Por lo tanto, el uso de textos mediáticos creolizados promueve una tendencia positiva y cambios en la mejora de las actitudes de las personas sin discapacidad con respecto a las personas con discapacidad en Ucrania.

https://doi.org/10.25200/BJR.v17n1.2021.1296
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