Résumé
This article proposes the Journalism Agenda Guide (JAG), a technical tool for managing journalistic content. Developed from an Applied Research in Journalism (ARJ) methodology, the Guide is based on articulating concepts of Agenda Setting, Journalistic Relevance (JR), organizational productivity and Semantic Resolution (SR). The basis of the Guide is the relation between the relevance of a theme and how much space it should occupy in the news, subject to a particular organization’s production capacity. Incorporating the Guide as a tool for editorial management means adopting practices of accountability which affect both the ethical conduct an organization and its professionals adhere to and the sustainability of companies, becoming an important ally in the efforts to consolidate the credibility in journalism.
Références
ALTHEIDE, David. Creating reality. Beverly Hills: Sage, 1976. 221 p.
BERTRAND, Claude-Jean. O arsenal da democracia: sistemas de responsabilzação da mídia. Translated by Maria Leonor Loureiro. Bauru, SP: Edusc, 2002. 513 p.
CHRISTIANS, Clifford G., GLASSER, Theodore, MCQUAIL, Dennis, NORDENSTRENG, Kaarle, WHITE, Robert A. Normative Theories of the Media. Journalism and Democratic Societies. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2009. 280 p.
FEITOZA, Liliane do Nascimento Santos. Relevância jornalística: análise e teste de ferramenta para fins de avaliação de qualidade e accountability. 2016. Master thesis (Master’s in Communication) – Post Graduate Program in Communication, Sergipe Federal University (UFS), São Cristóvão, 2016.
FENGLER, Susanne, EBERWEIN, Tobias, MAZZOLENI, Gianpietro, PORLEZZA, Colin, RUSS-MOHL, Stephan. (Eds.). Journalists and Media Accountability: An International Study of News People in the Digital Age. New York: Peter Lang, 2014
FIDALGO, António. Sintaxe e Semântica das Notícias Online: Para um Jornalismo Assente em Base de Dados. In.: LEMOS, André et al. (Eds.). Mídia.br. Porto Alegre: Editora Sulina, 2004. (p. 180-192) Article available at: http://www.bocc.uff.br/pag/fidalgo-jornalismo-base-dados.html. Access on: November 26 2016.
FRANCISCATO, 2006. Considerações metodológicas sobre a pesquisa aplicada em jornalismo. In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO (SBPJOR), 4. 2006, Brasília. Anais... Porto Alegre: SBPJor, 2006. v 1, p. 1 – 20. Available at: < http://sbpjor.org.br/admjor/arquivos/coord2_carlos_franciscato.pdf>. Access on: July 26, 2016.
GANS, H. J. Deciding what’s news. New York: Vintage Books, 1980.
GENTILLI, Victor. Democracia de massas: jornalismo e cidadania. Porto Alegre, Editora da PUC-RS, 2005.
GOMES, Wilson. Transformações da política na era da comunicação. São Paulo: Paulus, 2004.
GUERRA, Josenildo Luiz, BARRETO, Nara. Qualidade em Jornalismo: metodologia para avaliação do requisito relevância. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO (SBPJOR), 11. 2013, Brasília. Anais... Brasília: SBPJor, 2013. v 1, p. 1 – 21. Available at: < http://sbpjor.org.br/admjor/arquivos/11encontro/comunicacoes_coordenadas/0060.pdf>. Access on: June 11, 2016.
GUERRA, Josenildo Luiz. Sistema de Gestão de Qualidade aplicado ao Jornalismo: possibilidades e diretrizes. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação | E-compós, Brasília, v.13, n.3, set./dez. 2010b. Available at: < http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/470/457>. Access on: October 3 2016.
GUERRA, Josenildo Luiz. Qualijor – sistema de gestão da produção jornalística orientado para a qualidade editorial. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO (SBPJOR), 13. 2015, Brasília. Anais... Brasília, SBPJor, 2015. V. 1, p. 1 – 22. Available at: < http://soac.unb.br/index.php/ENPJor/XIIIENPJor/paper/view/4596/1142>. Access on: June 11, 2016
GUERRA, Josenildo Luiz. O percurso interpretativo na produção da notícia. São Cristóvão: Editora UFS; Aracaju: Fundação Oviêdo Teixeira, 2008. 290 p.
Instituto Verificador de Comunicação (IVC). Available at: < http://ivcbrasil.org.br/institucional/iFaq.asp> Access on: Aug 28, 2016.
International Center for Media and the Public Agenda (ICMPA). Openness & Accountability: A Study of Transparency in Global Media Outlets. Jun 2007. Available at: <http://www.icmpa.umd.edu/pages/studies/transparency/main.html> Access on: Aug 03, 2012.
KOVACH, Bill, ROSENSTIEL, Tom. The Elementos of Journalism. What Newspeople should Know and the Public Should Expect. Crown Publishers: News York, 2001, 205 p.
MACHADO, Elias, SANT’ANA, Jéssica. Limitações metodológicas na pesquisa em jornalismo: um estudo dos trabalhos apresentados no GT de Jornalismo da Compós (2000-2010). Revista Pauta Geral-Estudos em Jornalismo, Ponta Grossa, vol.1, n.1 p. 26-42, Jan-Jul, 2013.
MACHADO, Elias. Dos Estudos sobre o Jornalismo às teorias do Jornalismo (Três Pressupostos para a Consolidação do Jornalismo como Campo de Conhecimento). Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação | E-compós, 1, dez 2004. Available at: < http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/2/4>. Access on: June 13, 2016.
MANUAL DE FRASCATI. Medição de atividades científicas e tecnológicas: Tipo de metodologia proposta para levantamentos sobre pesquisa e desenvolvimento experimental. OCDE, 2002. Available at: <http://www.mct.gov.br/upd_blob/0225/225728.pdf>. Access on: July 07, 2016.
MARINHO, Sandra. Jornalismo e formação em mudanças: modelos e construções na análise do caso português. Braga, Portugal: CECS - Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade Universidade do Minho, 2015. 559 p. Available at: < http://hdl.handle.net/1822/39990 >. Access on: May 31, 2016.
McCOMBS, Maxwell. A Teoria da Agenda: a mídia e a opinião pública. Tradução de Jacques A. Wainberg. Petropólis, RJ: Vozes, 2009.
McQUAIL, Denis. Media Accountability and Freedom of Publication. Oxford; New York: Oxford University Press, 2003.
MEDITSCH, Eduardo. Gêneros de discurso, conhecimento, intersubjetividade, argumentação: ferramentas para uma aproximação à fisiologia norma do jornalismo. In.: Encontro Nacional de Pós-Graduação em Comunicação. Reunião Anual, XI. Brasília, junho de 2001.
MEDITSCH. Eduardo. Estudos em Jornalismo. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, Vol XXVII, n° 2, p. 93-107, jul/dez 2004.. Available at: http://www.portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/viewFile/1070/971. Access on: June 13, 2016.
MEYER, Phipip. Os jornais podem desaparecer? Como salvar os jornalismo na era da informação. Tradução de Patrícia De Cia. São Paulo: Contexto, 2007. 263 p.
MOLOTCH, Harvey, LESTER, Marilyn. As notícias como procedimento intencional. Acerca do uso estratégico de acontecimentos de rotina, acidentes e escândalos. In.: TRAQUINA, Nelson. Jornalismo. Questões, teorias e “estórias”. Lisboa: Vega, 1993: 34-51. (Comunicação e Linguagens)
NORRIS, Pippa, ODUGBEMI, Sina. The Roles of the News Media in the Governance Agenda: Watch-dogs, Agenda-Setters, and Gate-Keepers. In.: Harvard University-World Bank workshop on “The Role of the News Media in the Governance Agenda: Watcdog, Agenda-setter, and Gate-keeper.” 29-31st May 2008. Available at: <http://issuu.com/internews/docs/mediamatters?mode=embed&documentId=080307235258-86879280152d4cd485010c7d3a09c955&layout=grey>. Access on: Mar 25, 2009.
O’BRIEN, James A. Sistemas de Informação e as decisões gerenciais na era da internet. 3 eds. São Paulo: Saraiva, 2010.
PAULINO, Fernando Oliveira. Responsabilidade Social da Mídia: Análise conceitual e perspectivas de aplicação no Brasil, Portugal e Espanha. Brasília: Casa das Musas, 2009.
SPERBER, Dan, WILSON, Deirdre. Relevance: communication and cognition. 2 ed. Blacwell, 1995.
STAL, Eva. Inovação tecnológica, sistemas nacionais de inovação e estímulos governamentais à inovação. In.: MOREIRA, Daniel Augusto e QUEIROZ, Ana Carolina (Eds.). Inovação organizacional e tecnológica. São Paulo: Thomson Learning, 2007, p. 23-53.
TRAQUINA, Nelson. O estudo do jornalismo no século XX. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2001.
ZELIZER, Barbie. Going beyond Disciplinary Boundaries in the Future of Journalism Research. In.: LÖFFELHOLZ, Martin, WEAVER, David. (Eds.). Global Journalism Research. Theories, Methods, Findings, Future. Malden, MA, USA; Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2008, p. 253-266.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.