Telejournalism in Transformation: The Co-Production of New News-Values
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Mots-clés

Telejournalism
Production routines
News-value
Unique flagrant of co-production

Comment citer

Siqueira, F. C. de. (2017). Telejournalism in Transformation: The Co-Production of New News-Values. Brazilian Journalism Research, 13(2), 141–155. https://doi.org/10.25200/BJR.v13n2.2017.977

Résumé

Transformations to the production routines in telejournalism caused by how news is now being produced was the motivation for our doctoral research. This article is a part of this study analyzes the emergence of a new news-value behind the process of selecting what will or will not be broadcast on television news: the unique flagrant of co-production. This new news-value is connected to co-producers and their more active role in news programs. Co-producers are not cameramen at television stations, news agencies, or press services. They are citizens who capture images which are then used in television news broadcasts. The study was based on participant observation (WOLF, 1997), semi-structured interviews and a content analysis (HERSCOVITZ, 2007) of Rede Globo National News in Brazil. In our understanding, journalists select these images in order to create effects of participation of the represented real.

As transformações nas rotinas produtivas do telejornalismo provocadas pela maneira como as notícias estão sendo produzidas motivaram nossa pesquisa de doutorado. Este artigo é parte desse estudo e tem como objetivo analisar o surgimento de um novo valor-notícia no processo de seleção do que será ou não veiculado nos noticiários televisivos: o flagrante único de coprodução. Esse novo valor-notícia está atrelado a atuação mais ativa por parte dos coprodutores nos telejornais. Os coprodutores não são cinegrafistas das emissoras de televisão, nem de agências de notícias, nem de assessorias de imprensa. São cidadãos que captam imagens, que acabam sendo usadas nos telejornais. O estudo foi feito a partir da observação participante (WOLF, 1997), entrevistas semiestruturadas e também da análise de conteúdo (HERSCOVITZ, 2007) do Jornal Nacional da Rede Globo. No nosso entendimento, os jornalistas selecionam essas imagens com a intenção de criar efeitos de participação do real representado.
        
La transformación en las rutinas productivas causada por la manera como las noticias estan siendo produccidas han motivado nuestra investigación doctoral. Este artículo es parte de este estudio y tiene como meta analizar la aparición de un nuevo valor-noticia en la selección de lo que será transmitido en el telediario: el flagrante único de coproducción. Este nuevo valor-noticia está relacionado con la atuación más activa por parte de los coprodutores en los telediarios. Los coproductores no son cámaras de estaciones de televisión, ni de agencias de noticias, ni de oficina de prensa. Son ciudadanos que capturan imágenes, utilizadas en los noticiarios televisivos. El estudio fue hecho a partir de la observación participante (WOLF, 1997), entrevistas semiestructuradas y también de la análisis de contenido (HERSCOVITZ, 2007) de lo telediario Jornal Nacional de la Rede Globo, en Brasil. En nuestro entendimiento, los periodistas eligen las imagines con la intención de crear efectos de participación en lo real representado.
https://doi.org/10.25200/BJR.v13n2.2017.977
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