The Struggle of Girls in the Media: Framing and Perceptions of School Occupations in São Paulo
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Palavras-chave

School occupations
Feminism
Framing
Mainstream Press
Alternative Media.

Como Citar

Castilho, F., & Romancini, R. (2018). The Struggle of Girls in the Media: Framing and Perceptions of School Occupations in São Paulo. Brazilian Journalism Research, 14(1), 272–293. https://doi.org/10.25200/BJR.v14n1.2018.1054

Resumo

This work is a comparative study on the images and perceptions surrounding news coverage on public school occupations in São Paulo, in 2015. The concept of framing (Gradim, 2017) is applied to the analysis of a mass media vehicle (the Folha de S.Paulo newspaper) and an independent press publication (the website Jornalistas Livres) between November and December 2015, and January 2016. We conducted a focus group interview with six young activists and discussed the perceptions of their images in the media. The main conclusions we reached were that these young women were rarely used as direct sources of information, but they appear prominently in news reports through a large number of photos and references. This occurs mainly in the independent vehicle and in cases of police repression involving students of color.

Este trabalho realiza um estudo comparado sobre as imagens e percepções a respeito da cobertura noticiosa das ocupações de escolas públicas do estado de São Paulo, em 2015. O conceito de framing (Gradim, 2017) é operacionalizado na análise de um veículo da grande imprensa (o jornal Folha de S.Paulo) e de outro da imprensa independente (o site Jornalistas Livres), entre novembro e dezembro de 2015 e janeiro de 2016. Em seguida, a partir dos resultados de um grupo de foco realizado com seis jovens ativistas, passamos a discutir as percepções de suas imagens na mídia. Podemos elencar como principais conclusões do trabalho o fato dessas jovens aparecem poucas vezes como fontes diretas de informação, mas figurarem nas matérias de forma relevante, por meio de fotos e menções bastante expressivas. Isso acontece sobretudo no veículo independente e principalmente em casos de repressão policial envolvendo estudantes negras.

Este trabajo realiza un estudio comparado acerca de las imágenes e percepciones a respecto de la cobertura noticiosa de las ocupaciones de escuelas públicas del Estado de São Paulo, en 2015. El concepto de framing (Gradim, 2017) se operacionaliza en análisis de un vehículo de la grande prensa (el periódico Folha de S.Paulo) y de otro de la prensa independiente (el sitio web Jornalistas Livres), entre noviembre y diciembre de 2015 y enero de 2016. A seguir, a partir de los resultados de un grupo de foco realizado con seis jóvenes del movimiento, vamos a discutir las percepciones de sus imágenes en los media. Podemos hacer una lista de las principales conclusiones de este trabajo con el facto que estas jóvenes no son fuentes directas de la información, pero figuran en las materias de manera relevante, con fotos e menciones bastante expresivas. Esto acontece sobretodo en el vehículo independiente e principalmente en los casos de represión policial e envolviendo estudiantes negras.
https://doi.org/10.25200/BJR.v14n1.2018.1054
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